Dieter Thomä

Universität St. Gallen, Suiza
Full Professor/Profesor titular


Mr. Thomä graduated from Freiburg University and has been professor of philosophy at the University of St. Gallen since 2000. He was a fellow at the Getty Research Institute and currently is a fellow at the Wissenschaftskolleg zu Berlin. Among his latest books are Of Happiness in Modern Times and Totality and Sympathy.

Dieter Thomä se graduó de la Universidad de Friburgo y ha sido profesor de filosofía de la Universidad de St. Gallen desde 2000. Fue miembro del Getty Research Institute y actualmente integra el Wissenschaftskolleg zu Berlin. Entre sus libros más recientes se encuentran Of Happiness in Modern Times y Totality and Sympathy.

 

Abstract

 

«Falling In Love with Becoming»: Remarks on Nietzsche and Emerson

Nietzsche’s critique of «neighborly love» is usually associated with his dismissal of Christian morality. It is much more fruitful though to see this critique as part of a positive task which consists in the exploration and appraisal of the «love to the furthest». The distinction between the nearest and the furthest does not hint at spatial differences, but at temporality. The love of the furthest should not be read as a denigration of what is near to you but rather as an attempt to come to grips with the process of «becoming». Nietzsche’s «falling in love with becoming» requires him to develop a new concept of a person that allows for self-affirmation or self-reliance as well as for «overcoming» the self or self-abandonment. This re-reading of personal identity goes along with a revised notion of sociality and sociability that dismisses self-complacency as blindly affirming the present or some kind of achieved status (or stasis) and seeks to do justice to the affirmation of becoming. Nietzsche’s considerations are deeply indebted to the thought of Ralph Waldo Emerson, whose «The soul becomes» could have also served as a fitting title for this paper. Elucidating Nietzsche’s relation to Emerson paves the way to a systematic reconstruction of Nietzsche’s philosophy of becoming.


«Enamorarse del devenir»: Reflexiones acerca de Nietzsche y Emerson

La crítica de Nietzsche al «amor al prójimo» suele asociarse a su desprecio de la moral cristiana. Pero es mucho más fructífero ver esta crítica como parte de una tarea positiva que consiste en la exploración y evaluación del «amor a lo más lejano». La distinción entre lo más cercano y lo más lejano no se refiere a diferencias espaciales, sino a la temporalidad. El amor de lo más lejano no debe leerse como una denigración de lo que está cerca de ti, sino más bien como un intento de hacer frente al proceso de «devenir». El «enamorarse del devenir» de Nietzsche lo obliga a desarrollar un nuevo concepto de persona que permita la autoafirmación o autosuficiencia, así como «superar» el yo o autoabandono. Esta relectura de la identidad personal se alinea con un concepto revisado de la socialidad y la sociabilidad que descarta la autocomplacencia como una afirmación ciega del presente, o de algún tipo de estatus (o stasis) alcanzado, y trata de hacer justicia a la afirmación del devenir. Estas consideraciones de Nietzsche tienen una deuda profunda con el pensamiento de Ralph Waldo Emerson, cuyo «El alma deviene» podría haber servido también como un título adecuado para esta ponencia. Esclarecer la relación de Nietzsche con Emerson abre el camino a una reconstrucción sistemática de la filosofía del devenir de Nietzsche.