Vanessa Lemm

Universidad Diego Portales, Chile
Profesora titular/Full Professor


Doctora en filosofía, New School for Social Research. Directora del Instituto de Humanidades de la Universidad Diego Portales. Es autora de Nietzsche’s Animal Philosophy: Culture, Politics and the Animality of the Human Being (Nueva York: Fordham University Press, 2009). Ha publicado varios artículos sobre Nietzsche y el pensamiento político contemporáneo en inglés, castellano y alemán.


Vanessa Lemm received her PhD in the New School for Social Research. She is director of the Institute of Humanities at Universidad Diego Portales. She published Nietzsche’s Animal Philosophy: Culture, Politics and the Animality of the Human Being (New York: Fordham University Press, 2009) and several articles on Nietzsche and contemporary political thought in English, Spanish and German.

 

Abstract

 

Nietzsche y Adorno/Horkheimer: Dos visiones de una biopolítica afirmativa

Para Adorno y Horkheimer, Nietzsche «fue uno de los pocos después de Hegel que entendió la dialéctica de la Ilustración». En esta ponencia quiero destacar algunas de las afinidades que veo entre las nociones de verdad en Nietzsche y el concepto de Ilustración de Adorno y Horkheimer. En ambos casos el problema central de la verdad (y/o de la Ilustración) es que descansa en la dominación biopolítica de la naturaleza fuera y dentro del ser humano, dominación que se ha alcanzado a través de la separación entre vida humana y otras formas de vida mediante el pensamiento representativo. En contraste, la verdadera práctica de la Ilustración refleja una forma de pensar que recupera la naturaleza, reafirma la continuidad entre la vida humana y la naturaleza, o, parafraseando a Nietzsche, reconfirma la animalidad del ser humano. En otras palabras, la renovación de la verdadera Ilustración, más allá de la dominación, llama a una biopolítica afirmativa.


Nietzsche and Adorno/Horkheimer: Two Visions of an Affirmative Biopolitics

For Adorno and Horkheimer, Nietzsche «was one of the few after Hegel who recognized the dialectic of Enlightenment». In the following paper I wish to point out some of the affinities I see between Nietzsche’s conception of truth and Adorno and Horkheimer’s conception of enlightenment. In both works the central problem of truth (and/or enlightenment) is that it rests on the biopolitical domination of nature outside and within the human being achieved through the separation of human life from other forms of life by means of representational thought. By way of contrast, the true practice of enlightenment reflects a form of thought which recovers nature, reaffirms the continuity between human life and nature, or, to borrow Nietzsche’s terms, reconfirms the human being’s animality. In other words, the renewal of true enlightenment beyond domination calls for an affirmative biopolitics.